Πέμπτη 3 Μαρτίου 2011

ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΗΣ ΠΟΦΕΕ

  ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ «ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣ, AΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΩΝ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ»



ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΛΕΥΘΕΡΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ

ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΗΣ ΠΟΦΕΕ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ
«ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣ, AΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΩΝ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ  ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ»

 Όπως κατατέθηκαν στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής στην Αθήνα στις: 28-02-2011


    Εισαγωγή.
Η ΠΟΦΕΕ ήταν πάντοτε αρωγός στις  προσπάθειες  όλων των κυβερνήσεων ενάντια στην πάταξη της Φοροδιαφυγής  προσπαθώντας  να συμβάλει από την πλευρά της τόσο με προτάσεις όσο και με τις θέσεις που έχει λάβει διαχρονικά πάνω στα νομοσχέδια αυτά .

Το θέμα της Φοροδιαφυγής αποτελεί μάστιγα για τις Οικονομίες όλων των Χωρών και κυρίως για την Ελληνική που περνά  ανάμεσα από τις συμπληγάδες πέτρες του Μνημονίου και της Ύφεσης.

Το δημοσιονομικό πρόβλημα που δημιουργείται από την φοροδιαφυγή είναι μεγάλο Εθνικό ζήτημα και χρήζει γενναίων παρεμβάσεων στο ήδη υπάρχον φορολογικό περιβάλλον για να μπορέσει να αντιμετωπισθεί. Όποια μέτρα παρθούν  για την πάταξη της μάστιγας της Εθνικής Οικονομίας έχουν ανάγκη την «πολιτική συναίνεση» γιατί απλά η φοροδιαφυγή υποσκάπτει το έργο της οποιαδήποτε Κυβέρνησης και λειτουργεί πέρα και πάνω από Κόμματα ή Κυβερνήσεις.
Οι  Βασικές αρχές-στόχοι  που  πρέπει να κυριαρχούν στο φορολογικό σύστημα της χώρας είναι:    
    Δίκαιη κατανομή του φορολογικού βάρους, ανάλογα με τη φοροδοτική ικανότητα των πολιτών,  με έμφαση στην  ανακατανομή του εισοδήματος υπέρ των ασθενέστερων,
    Ορισμός του ποσοστού του Φόρου που μεγιστοποιεί το αναμενόμενο αποτέλεσμα από το φορολογικό έσοδο,
    Ελαχιστοποίηση της επίπτωσης των φόρων στις οικονομικές δραστηριότητες των πολιτών, ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, της ανάπτυξης και της απασχόλησης ,
    Άσκηση δημοσιονομικής πολιτικής με όραμα  την σταθεροποίηση και την ανάπτυξη,
    Απλότητα και ευκολία κατανόησης,
    Εξορθολογισμός της σχέσης έμμεσης και άμεσης φορολογίας υπέρ της δεύτερης.

Γενικά .

Αν η Κυβέρνηση, πρώτη αυτή, δείξει δείγματα σωστής και ορθολογικής διαχείρισης των εσόδων του Κράτους αλλά και δίκαιης αντιμετώπισης αυτών που κατασπαταλούν το δημόσιο χρήμα σε όποιο κλιμάκιο εξουσίας αν βρίσκονται , θα έχει γίνει το πρώτο μεγάλο βήμα προς την κοινωνία.
    Επίσης στην ΠΟΦΕΕ πιστεύουμε ότι οποιαδήποτε αντιμετώπιση της φοροδιαφυγήσ και φοροαποφυγής είναι στενά συνδεδεμένη με την πιστοποίηση και οριοθέτηση του επαγγέλματος του Λογιστή-Φοροτεχνικού.
    Πιστεύουμε ότι με τα τελευταία νομοσχέδια γίνεται σοβαρή προσπάθεια προς τον τομέα αυτό πλην όμως η απότομη αλλαγή στο σύστημα και η πολυπλοκότητα του όλου εγχειρήματος  κινδυνεύει να φέρει αντίθετα αποτελέσματα.

 Τι ΠΡΕΠΕΙ επιπλέον να αποφασισθεί :

•    Βασική μέριμνα της κάθε κυβέρνησης  για να διορθωθεί η κατάσταση του φαινομένου της φοροδιαφυγής μετά από μερικά χρόνια, πρέπει να είναι η δημιουργία φορολογικής συνείδησης των μελλοντικών φορολογούμενων πολιτών δηλ. των σημερινών μαθητών μέσα απο την καθιέρωση μαθήματος φορολογικής συνείδησης στα δημοτικά σχολεία.  Όλα είναι θέμα εκπαίδευσης και διαπαιδαγώγησης.

•    Η δημιουργία ενός σταθερού φορολογικού και ασφαλιστικού τοπίου με απλούς και ξεκάθαρους κανόνες και αντικειμενικούς τρόπους ελέγχου, με πενταετή ορίζοντα ισχύος αρχικά και αύξηση της χρονικής σταθερότητας του στο μέλλον. Είναι ο μόνος τρόπος προσέλκυσης επενδύσεων και δημιουργίας φορολογικής συνείδησης και εδώ απαιτείται πολιτική συναίνεση.

•    Η δημιουργία «ΚΩΔΙΚΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ» με αντικειμενικά κριτήρια μπορεί να αποτελέσει ισχυρό  όπλο στην καταπολέμηση της πολυνομίας αλλά και την διευκόλυνση του ελεγκτικού μηχανισμού. Θα αποτελεί την κωδικοποίηση σε ενιαίο κείμενο των  διατάξεων του φορολογικού ελέγχου με στόχο την καταγραφή και αντικειμενικοποίηση των φορολογικών διαδικασιών ελέγχου, προσδιορισμού και κοινοποίησης των αποτελεσμάτων , βεβαίωσης και καταβολής των φόρων και προστίμων. Η πρόταση αποβλέπει στην απλοποίηση των υφιστάμενων διαδικασιών και βασίζεται στην ταυτόχρονη κατάργηση του Κ.Β.Σ. Και του ποινολογίου του.

•    Η ολοκλήρωση της δημιουργίας Κεντρικού πληροφοριακού Μηχανογραφικού  συστήματος με κέντρο την Γ.Γ.Π.Σ. , και μέσω του Α.Φ.Μ., όπου θα καταλήγουν ηλεκτρονικά όλες οι Υπηρεσίες (Ασφαλιστικά ταμεία , ευρύτερος Δημόσιος Τομέας κλπ) είναι μέτρο το οποίο κρίνεται απαραίτητο. Θα καταργήσει το πλήθος των δικαιολογητικών με μεγάλο δημοσιονομικό όφελος ενώ θα δώσει δυνατότητα για κεντρικό έλεγχο και θα μπορεί να λειτουργήσει επί της ουσίας οποιοδήποτε «ΠΟΘΕΝ - ΕΣΧΕΣ». Αν και μέχρι τώρα πολλά από τα παραπάνω νομοθετήθηκαν καθυστερεί η υλοποίηση της ουσιαστικής και καθολικής λειτουργίας  της ηλεκτρονικής εφορίας «e-DOY».

•    Η πλήρης απουσία διάταξης αφορολόγητου ποσοστού κερδών τουλάχιστον για τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις είναι ανασταλτικός παράγοντας στην δημιουργία φορολογικής συνείδησης αλλά και στην ανάπτυξη, ή απλά την βιωσιμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, βάσει του κανόνα της Ε.Ε. (την δυνατότητα ύπαρξης αφορολόγητου έχει αποδεχθεί και η Ευρωπαϊκή  Ένωση, μέσα στα πλαίσια του κανόνα de minimis).

•    Πέρα απο τις υπερβολικές ποινές και φυλακίσεις πρέπει να υπάρχει «δημόσια» επιβράβευση των νόμιμων επιχειρήσεων οι οποίες δεν φοροδιαφεύγουν,  - ίσως σε ειδικές εκδηλώσεις με μεγάλη δημοσιότητα -  ώστε σιγά-σιγά να καταστεί κριτήριο ποιότητας της επιχείρησης. Θα μπορούσε επιπλέον να υπάρχει φορέας που να πιστοποιεί την Φορολογική Ποιότητα των επιχειρήσεων.

•    Ο επαναπροσδιορισμός και η αποσαφήνιση των διατάξεων που αναφέρονται στα πλαστά-εικονικά στοιχεία που αφορούν τους λήπτες με στόχο της δικαιότερη λειτουργία των ποινών καθώς η «αγορά» δεν μπορεί να ελέγξει αποτελεσματικά την «εικονικότητα» του λήπτη. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να τιμωρείται ο λήπτης εάν η συναλλαγή ήταν πραγματική .

•    Πρέπει να καταργηθούν οι πολλοί φόροι υπέρ τρίτων που επιβαρύνουν τις επιχειρήσεις και μειώνουν το καθαρό τους κέρδος με αποτέλεσμα να τους κάνουν να αισθάνονται «εισπράκτορες» και να αυξάνουν την γραφειοκρατία και τα κάθε είδους πρόστιμα ή προσαυξήσεις. Να διατηρηθούν οι απολύτως αναγκαίοι και οι υπόλοιποι να αποδίδονται στους τελικούς δικαιούχους μέσω του ΥΠ.ΟΙ.Κ.Ο. ( π.χ. δημοτικός φόρος 2% επί των ακαθαρίστων εσόδων των επιχειρήσεων κλπ ).

•    Να νομοθετηθεί η πλήρη και ολοκληρωτική κατάργηση την ανεπάρκειας και ανακρίβειας των βιβλίων των επιχειρήσεων διότι είναι τριτοκοσμικό μέτρο τιμωρίας των επιχειρήσεων το οποίο οδηγεί σε φαινόμενα διαφθοράς. Στην σημερινή ηλεκτρονική εποχή είναι δυνατή η σύλληψη της φορολογητέας ύλης ακόμη και σε εξαιρετικά δύσκολες περιπτώσεις. Και τέλος είναι Ελληνική πρωτοτυπία – αντίθετη και με τις Οδηγίες της Ε.Ε. - να ζητείται και να αποδίδεται Φ.Π.Α. σε πλασματικά έσοδα.

•    Πρέπει να δημιουργηθεί υπηρεσία προληπτικού ελέγχου με έμπειρους υπαλλήλους με έργο να συμβουλεύει τους επιχειρηματίες και όχι να επιβάλει πρόστιμα . Υπάρχει σε άλλες χώρες και ονομάζεται «συμβουλευτικός έλεγχος» διενεργείται κυρίως σε νέες επιχειρήσεις και μπορεί να λειτουργεί ως ξεχωριστό τμήμα στις ήδη υπάρχουσες ελεγκτικές υπηρεσίες.(Μελέτη Παγκόσμιας Τράπεζας 2007)

•    Αν και περιλαμβάνεται σε Νόμο απαιτείται η υλοποίηση της κατάργησης του Κ.Β.Σ. και η αντικατάσταση του ποινολογίου  με την μορφή του ανεξάρτητου νομοθετήματος που υπάρχει σήμερα. Να ενσωματωθούν οι αναγκαίες διατάξεις στον φορολογικό νόμο και μόνο όσες αφορούν την λογιστική επιστήμη. Το μόνο κράτος στον κόσμο με Κ.Β.Σ. σαν ξεχωριστό νομοθέτημα είναι η Ελλάδα, και το πρόβλημα δεν έγκειται στον διαχωρισμό του, αλλά στον γραφειοκρατικό χαρακτήρα του που «λειτουργεί» σαν βιομηχανία προστίμων και πηγή διαφθοράς.

•    Είναι ανάγκη επίσης μέσα από Φορολογικό Νομοσχέδιο να παραταθεί η εγγύηση των τραπεζικών καταθέσεων που θεσπίστηκε από την προηγούμενη Κυβέρνηση , με όριο τις 100.000 ευρώ , του οποία η προθεσμία λήγει εντός του 2011.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου