Εκτακτη εισφορά από τους έχοντες, μείωση φοροαπαλλαγών από τους έχοντες και μη, νέα αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ και κατάργηση του αφορολόγητου των ελεύθερων επαγγελματιών περιλαμβάνει η δεξαμενή των νέων μέτρων που επεξεργάζεται ήδη το οικονομικό επιτελείο κάτω από την πίεση της τρόικας αλλά και της κατάρρευσης των εσόδων.
Το μενού περιλαμβάνει ακόμη αύξηση των αντικειμενικών αξιών, σαρωτική αναδιοργάνωση των ελεγκτικών υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών και νομιμοποίηση των καταπατημένων εκτάσεων.
Πριν καν στεγνώσει το μελάνι της τέταρτης επικαιροποίησης του μνημονίου και μετά την κατάρρευση των εσόδων κατά το πρώτο δίμηνο του έτους, το οικονομικό επιτελείο βρίσκεται και πάλι μπροστά στην ανάγκη λήψης νέων μέτρων αν επιθυμεί να παραμείνει ο προϋπολογισμός το διεθνές «πάσο» για την περαιτέρω δανειοδότηση της ελληνικής οικονομίας.
Ηδη η απόκλιση του 1,1 δισ. ευρώ που δημιουργήθηκε μόλις σε διάστημα δύο μηνών, επανέφερε στο τραπέζι μέτρα που μέχρι σήμερα είχαν σαφώς αποκλεισθεί, όπως η έκτακτη εισφορά από τα υψηλά εισοδήματα αλλά και μία ακόμη (πόσες άραγε;) αύξηση των χαμηλών συντελεστών του ΦΠΑ. Κοντά σε αυτά, πληροφορίες αναφέρουν ότι μελετάται επίσης η κατάργηση του αφορολόγητου ορίου για συγκεκριμένες κατηγορίες ελεύθερων επαγγελματιών, που πολλοί είχαν προτείνει αλλά ουδείς τόλμησε ποτέ να εφαρμόσει, εξαιτίας του πολιτικού κόστους.
Ο καμβάς των μέτρων περιλαμβάνει ακόμη την αύξηση των αντικειμενικών τιμών, τη σαρωτική αναδιοργάνωση των ελεγκτικών υπηρεσιών, αλλά και ένα άνευ προηγουμένου μαχαίρι σε φοροαπαλλαγές, που δεν σχετίζονται ούτε με κοινωνικά αλλά ούτε και με αναπτυξιακά κριτήρια.
Από την προηγούμενη κιόλας εβδομάδα έχει ξεκινήσει για τον σκοπό αυτό πυρετός συσκέψεων στο υπουργείο Οικονομικών με σκοπό τα μέτρα να αποφασισθούν τα ταχύτερο δυνατόν και να είναι απολύτως ποσοστικοποιημένα έτσι ώστε να αποφευχθούν αστοχίες και λανθασμένες προβλέψεις, όπως αυτές που οδήγησαν στη μεγάλη απόκλιση των εσόδων κατά το πρώτο δίμηνο του έτους.
Η ΔΕΞΑΜΕΝΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΘΑ ΑΝΤΛΗΘΟΥΝ ΤΑ ΜΕΤΡΑ
1. Την επιβολή νέας έκτακτης εισφοράς στους «πλούσιους» φορολογούμενους με εισοδήματα άνω των 75.000 ευρώ. Πρόκειται ασφαλώς για την προσφιλέστερη μέθοδο συγκέντρωσης ζεστού χρήματος, καθώς ο προσδιορισμός της φορολογητέας ύλης είναι πανεύκολος και η διαδικασία είσπραξης του φόρου ταχύτατη, χωρίς βέβαια να λαμβάνονται υπόψη οι όποιες παρενέργειες.
2. Την κατάργηση του αφορολογήτου ορίου των 12.000 ευρώ για τους ελεύθερους επαγγελματίες. Υπενθυμίζεται ότι ο πρώτος υπουργός που... τόλμησε να προτείνει αλλά και να θεσμοθετήσει το μέτρο ήταν ο κ. Γ. Αλογοσκούφης, ο οποίος θεωρούσε απαράδεκτη τη «στοίχιση» πίσω ή γύρω από το αφορολόγητο των 12.000, όλων των ελεύθερων επαγγελματιών ανεξαιρέτως των εισοδημάτων τους.
Το μέτρο ψηφίστηκε κανονικά από τη Βουλή, δεν πρόλαβε όμως να εφαρμοσθεί καθώς ο διάδοχος του κ. Αλογοσκούφη στο υπουργείο Οικονομίας κ. Γ. Παπαθανασίου έσπευσε να το καταργήσει εξαιτίας του πολιτικού κόστους που αυτό επέφερε. Σήμερα το μέτρο προβάλλει ως απαραίτητη προϋπόθεση εξορθολογισμού της φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών και το υπουργείο Οικονομικών, εσόδων πιεζόντων, εμφανίζεται αρκετά αποφασισμένο για την εφαρμογή του.
3. Τη νέα αύξηση των χαμηλών συντελεστών ΦΠΑ. Οι εμπνευστές του μέτρου διακατέχονται από τη γνωστή νοοτροπία ότι τα προσκομμένα έσοδα είναι πάντα ευθέως ανάλογα με την αύξηση του φορολογικών συντελεστών. Για μία ακόμη φορά, ωστόσο, η τρόικα πιέζει την ελληνική κυβέρνηση να προβεί σε αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ, παρ’ ότι κάτι τέτοιο δεν θα οδηγήσει σίγουρα σε αύξηση των εσόδων, ενώ υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να μειωθεί σημαντικά η ζήτηση.
Βεβαίως η πρόταση έχει να κάνει με τη μετάταξη μεγάλου αριθμού προϊόντων και υπηρεσιών από τον υπερμειωμένο και τον μειωμένο συντελεστή - που από την 1-1-2011 είναι 6,5% και 13% αντίστοιχα - στον υψηλό συντελεστή 23%. Εξετάζεται επίσης η κατάργηση της εφαρμογής συντελεστών ΦΠΑ μειωμένων κατά 30% στα ελληνικά νησιά. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, το συνολικό κόστος του ελληνικού Δημοσίου από τις ειδικές απαλλαγές στον ΦΠΑ ανέρχεται στα 564,5 εκατ. ευρώ ετησίως.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο υπερμειωμένος συντελεστής ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου κοστίζει στο ελληνικό Δημόσιο 280,9 εκατ. ευρώ, ενώ για τα βιβλία, τα περιοδικά, τα θέατρα και τις εφημερίδες το κόστος του Δημοσίου φθάνει τα 59 εκατ. ευρώ.
4. Την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών σε όλη τη χώρα. Οι προθέσεις της κυβέρνησης στο θέμα αυτό έγιναν προφανείς από τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίστηκε η εκκρεμότητα στην αναπροσαρμογή των αντικειμενικών τιμών στις περιοχές του Ψυχικού και της Φιλοθέης, ύστερα από τη γνωστή απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Υπενθυμίζεται ότι οι αντικειμενικές αξίες στις περιοχές αυτές αυξήθηκαν μέχρι και 60%, υπερβαίνοντας σε πολλές περιπτώσεις ακόμη και τις πραγματικές τιμές πώλησης. Παράλληλα, με την αναθεώρηση των αντικειμενικών αξιών μελετούνται επίσης και γενικότερες αλλαγές στον Φόρο Ακίνητης Περιουσίας. Εξετάζεται συγκεκριμένα η μείωση του αφορολογήτου ορίου από τις 400.000 ευρώ στις 350.000 ευρώ και η μερική αναπροσαρμογή των συντελεστών στα υψηλότερα κλιμάκια
5. Την εξομοίωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης σε πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης από τον Οκτώβριο, που αναμένεται να στηρίξει σημαντικά τα έσοδα του Δημοσίου. Από τον Οκτώβριο του 2011 όλοι φορολογούμενοι θα πληρώνουν το πετρέλαιο θέρμανσης ακριβότερα, καθώς ο ειδικός φόρος κατανάλωσης που επιβαρύνει το θέρμανσης θα αυξηθεί από τα 0,021 ευρώ στα 0,39 ευρώ για να εξισωθεί με τον φόρο του πετρελαίου κίνησης.
6. Τη νομιμοποίηση των καταπατημένων εκτάσεων του ελληνικού Δημοσίου. Θέμα χιλιοειπωμένο και χιλιοεξετασμένο, πλην όμως επανέρχεται στο προσκήνιο, καθώς η τρόικα επιμένει ότι η εφαρμογή του μπορεί να αποφέρει στο Δημόσιο έσοδα της τάξης του 1,5 δισ. ευρώ. Το σχέδιο προβλέπει την πραγματική μεταβίβαση εκτάσεων του Δημοσίου σε νομείς που χρησιμοποιούν για χρόνια την καταπατημένη έκταση ως πρώτη κατοικία! Δικαίωμα εξαγοράς θα έχουν επίσης και οι ανάπηροι ή πολύτεκνοι, καταβάλλοντας στο κράτος το σχετικό τίμημα με πρόσθετες εκπτώσεις από 10% έως και 30%.
7. Την εξέταση όλων των φοροαπαλλαγών από μηδενική βάση, με στόχο να καταργηθούν εκείνες που δεν δικαιολογούνται με κοινωνικά η αναπτυξιακά κριτήρια. Πρόκειται για περισσότερες από 900 φοροαπαλλαγές που απολαμβάνουν σήμερα επιχειρήσεις και φορολογούμενοι και έχουν να κάνουν με έκπτωση για δαπάνες τόκων στεγαστικών δανείων, αμοιβές γιατρών και δικηγόρων, ασφάλιστρα ζωής, ακόμη και για καταναλωτικές δαπάνες.
Το εγχείρημα του υπουργείου Οικονομικών είναι ιδιαίτερα δύσκολο, καθώς από τη μία πλευρά απαιτείται ένα νέο απόλυτα στοχευμένο σύστημα φοροαπαλλαγών και από την άλλη πρέπει πάση θυσία να περιορισθεί η απώλεια στα κρατικά έσοδα που, με το ισχύον σύστημα, προσεγγίζει τα 5 δισ. ευρώ. Ενα σύστημα, το οποίο - άλλωστε - βρίθει στρεβλώσεων, καθώς το μεγαλύτερο όφελος αποκομίζουν τα υψηλά εισοδήματα, που μπορούν και εμφανίζουν υψηλές δαπάνες και αποκομίζουν υψηλότερες εκπτώσεις σε σχέση με το δηλωθέν εισόδημά τους. Στοιχεία της ΓΓΠΣ δείχνουν ότι οι απαλλαγές και τα αφορολόγητα ποσά που απολαμβάνουν οι φορολογούμενοι με εισοδήματα άνω των 75.000 ευρώ υπερβαίνουν κατά μέσο όρο τα 4.000 ευρώ.
Αντίθετα, οι φοροαπαλλαγές που έχουν τα φυσικά πρόσωπα με χαμηλά εισοδήματα έως 20.000 ευρώ είναι μόλις 600 ευρώ κατά μέσο όρο. Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, σχεδόν ένας στους δύο φορολογούμενους που υποβάλλει φορολογική δήλωση χρησιμοποιεί τις φοροαπαλλαγές και εμφανίζει στην εφορία δαπάνες για νοσήλια, ασφάλιστρα, δίδακτρα ή ενοίκια με στόχο να γλιτώσει φόρο. Παρά ταύτα, παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών υποστηρίζουν ότι θα είναι μεγάλο ατόπημα εάν καταργηθούν κάποιες δίκαιες φοροαπαλλαγές προκειμένου να ισοφαριστεί η αδυναμία της κυβέρνησης να περιορίσει τη φοροδιαφυγή.
8. Την εκ βάθρων αναδιοργάνωση των ελεγκτικών υπηρεσιών. Τα μέχρι στιγμής σχέδια για την αναδιοργάνωση του ελεγκτικού μηχανισμού δεν «σηκώθηκαν» ποτέ από το τραπέζι των συζητήσεων, εξαιτίας του φόβου της ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών για διεξαγωγή λευκής απεργίας από την πλευρά των εφοριακών. Χαρακτηριστικότερο ίσως παράδειγμα προβάλλει η μηδέποτε εκτελεσθείσα εντολή του πρόσφατα παραιτηθέντος γενικού γραμματέα του υπουργείου κ. Δ. Γεωργακόπουλου, για μετακίνηση όλων των υπαλλήλων της εφορίας Κορίνθου.
Πράγματι, σε ξαφνική επίσκεψή του στην εφορία της επαρχίας, ο κ. Γεωργακόπουλος έδωσε εντολή να μετακινηθούν άμεσα οι υπάλληλοι προκειμένου να παύσουν οι βλαβερές προσωπικές συναλλαγές που δημιουργούνται συχνά μεταξύ ελεγκτών και ελεγχομένων σε μία μικρή επαρχιακή πόλη. Η εντολή ουδέποτε εκτελέστηκε...
Πηγή Κέρδος
Για τι ίδιο θέμα η Εευθεροτυπία γράφει
Εσπειραν μέτρα, θερίζουν μαύρες τρύπες
Η ΠΤΩΣΗ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ, Η ΑΔΥΝΑΜΙΑ ΕΙΣΠΡΑΞΗΣ ΤΩΝ ΦΟΡΩΝ, Η ΕΚΡΗΞΗ ΤΗΣ ΑΝΕΡΓΙΑΣ ΚΑΙ Η ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΔΟΧΩΝ ΘΑ ΚΟΣΤΙΣΟΥΝ ΣΕ ΑΠΩΛΕΙΕΣ ΚΡΑΤΙΚΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
ΜΕ ΤΟΥΣ ΧΕΙΡΟΤΕΡΟΥΣ οιωνούς ολοκληρώνεται το πρώτο τρίμηνο της φετινής χρονιάς τόσο για τον κρατικό προϋπολογισμό όσο και για τα οικονομικά των ασφαλιστικών ταμείων.
Η δραματική πτώση στην κατανάλωση, τα φοροεισπρακτικά μέτρα, η έξαρση της ανεργίας αλλά και η αδυναμία του υπ. Οικονομικών να εφαρμόσει τις παρεμβάσεις που ψηφίζονται στη Βουλή, ή να προωθήσει μέτρα που εξαγγέλλονται, έχουν συνθέσει εκρηκτικό κοκτέιλ για τα έσοδα.
Στα φορολογικά έσοδα του πρώτου διμήνου καταγράφεται ήδη υστέρηση της τάξεως των 865 εκατ. ευρώ. Και στο υπουργείο Εργασίας έχει χτυπήσει «κόκκινος συναγερμός», καθώς η έκρηξη της ανεργίας αλλά και η μείωση των αποδοχών έχουν υπολογιστεί ότι θα οδηγήσει σε απώλειες εσόδων της τάξεως των 2,5 δισ. ευρώ αν δεν υπάρξει βελτίωση. Και για τον Μάρτιο τα μαντάτα δεν αναμένεται να είναι ευχάριστα, καθώς:
Μετατέθηκε κατά έναν ολόκληρο μήνα η προθεσμία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων για τους επαγγελματίες. Τον Μάρτιο δεν θα εκκαθαριστεί καμία φορολογική δήλωση, ενώ είναι πολύ πιθανό να υπάρξει και νέα παράταση.
Ακόμη δεν έχουν αποσταλεί τα εκκαθαριστικά σημειώματα για την πληρωμή του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας που εκκρεμεί από πέρυσι. Εκκρεμεί ακόμη και η πληρωμή του ΕΤΑΚ, που έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί το 2009. Παρατάθηκε για τέσσερις μήνες η διαδικασία τακτοποίησης των ημιυπαίθριων, κάτι που «φρενάρισε» την προσέλευση στις πολεοδομίες.
Οι προκαταβολές
Η ανεργία εξαπλώνεται, με αποτέλεσμα να περιορίζονται τα έσοδα από την προκαταβολή του φόρου μισθωτών υπηρεσιών.
Η ύφεση κορυφώνεται στο α' τρίμηνο του έτους επηρεάζοντας τα έσοδα από τον ΦΠΑ. Εξαιρετικά μειωμένη (περίπου κατά 20%) είναι και η κατανάλωση καυσίμων λόγω της κρίσης στη Λιβύη, που έφερε νέες αυξήσεις.
Η κυβέρνηση έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα προχωρήσει στη λήψη μέτρων ύψους 1,7 δισεκατομμυρίων ευρώ για να καλύψει τα «ανοίγματα» στον φετινό κρατικό προϋπολογισμό. Ομως ο κίνδυνος ακόμη και αυτό το ποσό να μην αποδεχτεί αρκετό είναι πλέον ορατός, καθώς οι προβλέψεις που έχουν ήδη γίνει αποδεικνύονται εκ των πραγμάτων εξαιρετικά ριψοκίνδυνες:
*Ο βασικός συντελεστής ΦΠΑ που εφαρμόστηκε κατά το φετινό πρώτο τρίμηνο του 2011 (23%) είναι κατά 21% υψηλότερος σε σχέση με τον αντίστοιχο που εφαρμόστηκε στο διάστημα Ιανουαρίου-Μαρτίου 2010. Αντίστοιχα, ο χαμηλός συντελεστής (13%) είναι κατά 44% υψηλότερος. Δεδομένου ότι από τον χαμηλό συντελεστή προέρχεται περίπου το 30% των συνολικών εσόδων από ΦΠΑ με το υπόλοιπο 70% να πηγάζει από τον βασικό συντελεστή, τα έσοδα από τον φόρο προστιθέμενης αξίας του πρώτου τριμήνου θα έπρεπε να είναι τουλάχιστον κατά 25% αυξημένα σε σχέση με τα αντίστοιχα περυσινά. Ακόμη και με τον συνολικό τζίρο της αγοράς να είναι μειωμένος κατά 10%, τα έσοδα έπρεπε να παρουσιάζουν αύξηση τουλάχιστον κατά 15%.
Για το πρώτο δίμηνο οι πληροφορίες κάνουν λόγο για ρυθμό αύξησης της τάξεως του 7-8%, κάτι που σημαίνει ότι υπάρχει σημαντική «διαρροή» εσόδων λόγω φοροδιαφυγής.
*Από την αύξηση των αντικειμενικών αξιών, έχουν προβλεφθεί έσοδα 200 εκατ. ευρώ. Παρά την προς τα κάτω αναθεώρηση του στόχου (στον προϋπολογισμό είχαν εγγραφεί έσοδα 400 εκατ. ευρώ για το 2011), η επίτευξή του κρίνεται αμφίβολη. Πρώτον, διότι το σύνολο των στελεχών της κτηματαγοράς πιέζει ώστε η αύξηση των αντικειμενικών αξιών να συνδυαστεί με μείωση των φορολογικών συντελεστών προκειμένου να μην παγώσει τελείως η κτηματαγορά. Και δεύτερον, διότι η αύξηση των αντικειμενικών αξιών μεσούσης της χρονιάς αποφέρει έσοδα μόνο από τις μεταβιβάσεις ακινήτων που έχουν πέσει στα τάρταρα και όχι από τους φόρους κατοχής ακινήτων (π.χ. ΦΜΑΠ).
*Η μία μετά την άλλη, οι μεγάλες επιχειρήσεις ανακοινώνουν δραματική μείωση εσόδων για τη χρήση του 2010. Πλέον είναι εξαιρετικά αμφίβολη η είσπραξη εσόδων 600 εκατ. ευρώ από τη νέα έκτακτη εισφορά που προβλέπεται από το μνημόνιο και τον κρατικό προϋπολογισμό. Αντίστοιχα, σημαντική κάμψη αναμένεται να καταγραφεί και στα έσοδα από τον φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων. Στον προϋπολογισμό έχει προβλεφθεί υποχώρηση κατά 20% (από τα τρία στα 2,5 δισ. ευρώ), ποσοστό που κρίνεται αρκετά «αισιόδοξο» αν κρίνει κανείς από τα αποτελέσματα που ανακοινώνουν οι μεγάλες εισηγμένες επιχειρήσεις.
*Τα τεκμήρια διαβίωσης έχει σχεδιαστεί να αποδώσουν έσοδα 400 εκατ. ευρώ. Και αυτός ο στόχος κρίνεται επισφαλής, καθώς τα τεκμήρια μπορούν εύκολα να καταπολεμηθούν από τους «έχοντες» με τη βοήθεια των λογιστών τους (π.χ. με την επίκληση εισοδημάτων προηγούμενων ετών), ενώ εξ ορισμού πλήττουν κυρίως αυτούς που δηλώνουν χαμηλά εισοδήματα (και κατά συνέπεια έχουν περιορισμένη φοροδοτική ικανότητα).
* Από την τακτοποίηση αυθαίρετων κτισμάτων, στον προϋπολογισμό έχουν εγγραφεί έσοδα 400 εκατ. ευρώ, ενώ στο αναθεωρημένο μνημόνιο αναφέρεται ότι θα υπάρξει «αύξηση του ειδικού τέλους στα αυθαίρετα κτίσματα κατά 100 εκατ. ευρώ. Το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος διαψεύδει ότι θα υπάρξει τακτοποίηση αυθαιρέτων. Μένει λοιπόν να φανεί αν το ποσό που έχει προϋπολογιστεί θα αντληθεί από τον έλεγχο για τον εντοπισμό των αυθαιρέτων και την επιβολή των προστίμων.
Καθυστερήσεις αναμένονται και από την είσπραξη των προστίμων για την τακτοποίηση των ημιυπαίθριων. Και αυτό διότι με την παράταση στην προθεσμία υποβολής των δηλώσεων για το τέλος Ιουνίου, μετατίθεται για το τέλος Οκτωβρίου και η προθεσμία καταβολής της πρώτης δόσης. Υπενθυμίζεται ότι όσοι έχουν ήδη ενταχθεί στη ρύθμιση υποχρεούνται να πληρώσουν την πρώτη δόση μέχρι τις 28 Απριλίου.
Η μείωση των αποδοχών φέρνει λιγότερους φόρους
Στις φορολογικές δηλώσεις του 2011 θα αποτυπωθεί πρώτη φορά η μείωση των αποδοχών των μισθωτών και των συνταξιούχων.
Μείωση εισοδήματος κατά 10% οδηγεί σε συρρίκνωση του φόρου ακόμη και κατά 20% ή 30%, καθώς ο φορολογούμενος καταλήγει να φορολογείται όχι μόνο για μικρότερο εισόδημα αλλά και με χαμηλότερο φορολογικό συντελεστή.
Μεγαλύτερη θα είναι η ζημιά του κράτους, για όσους εκτός από το μισθό ή τη σύνταξή τους, εμφανίζουν και ένα εισόδημα από άλλη πηγή (π.χ. ενοίκιο). Κι αυτό διότι ακόμη και στην ιδανική περίπτωση που δεν έχει παρατηρηθεί μείωση στο εισόδημα από ενοίκια, θα εφαρμοστεί χαμηλότερος φορολογικός συντελεστής.
Με εισόδημα από δύο πηγές
Ενα παράδειγμα είναι χαρακτηριστικό: Μισθωτός του Δημοσίου υπέστη μείωση κατά 15% στις ετήσιες αποδοχές του και αντί για 30.000 ευρώ το 2010, θα δηλώσει 25.500 ευρώ στη δήλωση του 2011. Ταυτόχρονα εμφάνιζε εισόδημα 10.000 ευρώ από ενοίκια, το οποίο θα παραμείνει σταθερό και φέτος. Για το 2010, εκλήθη να πληρώσει συνολικά 8.000 ευρώ.
Για το 2011, θα καταβάλει 6.380 ευρώ. Δηλαδή, ενώ το εισόδημα υποχωρεί κατά 11,25% (από τα 40.000 στα 35.500 ευρώ) ο φόρος μειώνεται κατά 20,25%, δηλαδή με σχεδόν διπλάσιο ποσοστό.
Πηγή Κέρδος - Δ. Τσουπαρόπουλος
Το μενού περιλαμβάνει ακόμη αύξηση των αντικειμενικών αξιών, σαρωτική αναδιοργάνωση των ελεγκτικών υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών και νομιμοποίηση των καταπατημένων εκτάσεων.
Πριν καν στεγνώσει το μελάνι της τέταρτης επικαιροποίησης του μνημονίου και μετά την κατάρρευση των εσόδων κατά το πρώτο δίμηνο του έτους, το οικονομικό επιτελείο βρίσκεται και πάλι μπροστά στην ανάγκη λήψης νέων μέτρων αν επιθυμεί να παραμείνει ο προϋπολογισμός το διεθνές «πάσο» για την περαιτέρω δανειοδότηση της ελληνικής οικονομίας.
Ηδη η απόκλιση του 1,1 δισ. ευρώ που δημιουργήθηκε μόλις σε διάστημα δύο μηνών, επανέφερε στο τραπέζι μέτρα που μέχρι σήμερα είχαν σαφώς αποκλεισθεί, όπως η έκτακτη εισφορά από τα υψηλά εισοδήματα αλλά και μία ακόμη (πόσες άραγε;) αύξηση των χαμηλών συντελεστών του ΦΠΑ. Κοντά σε αυτά, πληροφορίες αναφέρουν ότι μελετάται επίσης η κατάργηση του αφορολόγητου ορίου για συγκεκριμένες κατηγορίες ελεύθερων επαγγελματιών, που πολλοί είχαν προτείνει αλλά ουδείς τόλμησε ποτέ να εφαρμόσει, εξαιτίας του πολιτικού κόστους.
Ο καμβάς των μέτρων περιλαμβάνει ακόμη την αύξηση των αντικειμενικών τιμών, τη σαρωτική αναδιοργάνωση των ελεγκτικών υπηρεσιών, αλλά και ένα άνευ προηγουμένου μαχαίρι σε φοροαπαλλαγές, που δεν σχετίζονται ούτε με κοινωνικά αλλά ούτε και με αναπτυξιακά κριτήρια.
Από την προηγούμενη κιόλας εβδομάδα έχει ξεκινήσει για τον σκοπό αυτό πυρετός συσκέψεων στο υπουργείο Οικονομικών με σκοπό τα μέτρα να αποφασισθούν τα ταχύτερο δυνατόν και να είναι απολύτως ποσοστικοποιημένα έτσι ώστε να αποφευχθούν αστοχίες και λανθασμένες προβλέψεις, όπως αυτές που οδήγησαν στη μεγάλη απόκλιση των εσόδων κατά το πρώτο δίμηνο του έτους.
Η ΔΕΞΑΜΕΝΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΘΑ ΑΝΤΛΗΘΟΥΝ ΤΑ ΜΕΤΡΑ
1. Την επιβολή νέας έκτακτης εισφοράς στους «πλούσιους» φορολογούμενους με εισοδήματα άνω των 75.000 ευρώ. Πρόκειται ασφαλώς για την προσφιλέστερη μέθοδο συγκέντρωσης ζεστού χρήματος, καθώς ο προσδιορισμός της φορολογητέας ύλης είναι πανεύκολος και η διαδικασία είσπραξης του φόρου ταχύτατη, χωρίς βέβαια να λαμβάνονται υπόψη οι όποιες παρενέργειες.
2. Την κατάργηση του αφορολογήτου ορίου των 12.000 ευρώ για τους ελεύθερους επαγγελματίες. Υπενθυμίζεται ότι ο πρώτος υπουργός που... τόλμησε να προτείνει αλλά και να θεσμοθετήσει το μέτρο ήταν ο κ. Γ. Αλογοσκούφης, ο οποίος θεωρούσε απαράδεκτη τη «στοίχιση» πίσω ή γύρω από το αφορολόγητο των 12.000, όλων των ελεύθερων επαγγελματιών ανεξαιρέτως των εισοδημάτων τους.
Το μέτρο ψηφίστηκε κανονικά από τη Βουλή, δεν πρόλαβε όμως να εφαρμοσθεί καθώς ο διάδοχος του κ. Αλογοσκούφη στο υπουργείο Οικονομίας κ. Γ. Παπαθανασίου έσπευσε να το καταργήσει εξαιτίας του πολιτικού κόστους που αυτό επέφερε. Σήμερα το μέτρο προβάλλει ως απαραίτητη προϋπόθεση εξορθολογισμού της φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών και το υπουργείο Οικονομικών, εσόδων πιεζόντων, εμφανίζεται αρκετά αποφασισμένο για την εφαρμογή του.
3. Τη νέα αύξηση των χαμηλών συντελεστών ΦΠΑ. Οι εμπνευστές του μέτρου διακατέχονται από τη γνωστή νοοτροπία ότι τα προσκομμένα έσοδα είναι πάντα ευθέως ανάλογα με την αύξηση του φορολογικών συντελεστών. Για μία ακόμη φορά, ωστόσο, η τρόικα πιέζει την ελληνική κυβέρνηση να προβεί σε αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ, παρ’ ότι κάτι τέτοιο δεν θα οδηγήσει σίγουρα σε αύξηση των εσόδων, ενώ υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να μειωθεί σημαντικά η ζήτηση.
Βεβαίως η πρόταση έχει να κάνει με τη μετάταξη μεγάλου αριθμού προϊόντων και υπηρεσιών από τον υπερμειωμένο και τον μειωμένο συντελεστή - που από την 1-1-2011 είναι 6,5% και 13% αντίστοιχα - στον υψηλό συντελεστή 23%. Εξετάζεται επίσης η κατάργηση της εφαρμογής συντελεστών ΦΠΑ μειωμένων κατά 30% στα ελληνικά νησιά. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, το συνολικό κόστος του ελληνικού Δημοσίου από τις ειδικές απαλλαγές στον ΦΠΑ ανέρχεται στα 564,5 εκατ. ευρώ ετησίως.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο υπερμειωμένος συντελεστής ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου κοστίζει στο ελληνικό Δημόσιο 280,9 εκατ. ευρώ, ενώ για τα βιβλία, τα περιοδικά, τα θέατρα και τις εφημερίδες το κόστος του Δημοσίου φθάνει τα 59 εκατ. ευρώ.
4. Την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών σε όλη τη χώρα. Οι προθέσεις της κυβέρνησης στο θέμα αυτό έγιναν προφανείς από τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίστηκε η εκκρεμότητα στην αναπροσαρμογή των αντικειμενικών τιμών στις περιοχές του Ψυχικού και της Φιλοθέης, ύστερα από τη γνωστή απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Υπενθυμίζεται ότι οι αντικειμενικές αξίες στις περιοχές αυτές αυξήθηκαν μέχρι και 60%, υπερβαίνοντας σε πολλές περιπτώσεις ακόμη και τις πραγματικές τιμές πώλησης. Παράλληλα, με την αναθεώρηση των αντικειμενικών αξιών μελετούνται επίσης και γενικότερες αλλαγές στον Φόρο Ακίνητης Περιουσίας. Εξετάζεται συγκεκριμένα η μείωση του αφορολογήτου ορίου από τις 400.000 ευρώ στις 350.000 ευρώ και η μερική αναπροσαρμογή των συντελεστών στα υψηλότερα κλιμάκια
5. Την εξομοίωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης σε πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης από τον Οκτώβριο, που αναμένεται να στηρίξει σημαντικά τα έσοδα του Δημοσίου. Από τον Οκτώβριο του 2011 όλοι φορολογούμενοι θα πληρώνουν το πετρέλαιο θέρμανσης ακριβότερα, καθώς ο ειδικός φόρος κατανάλωσης που επιβαρύνει το θέρμανσης θα αυξηθεί από τα 0,021 ευρώ στα 0,39 ευρώ για να εξισωθεί με τον φόρο του πετρελαίου κίνησης.
6. Τη νομιμοποίηση των καταπατημένων εκτάσεων του ελληνικού Δημοσίου. Θέμα χιλιοειπωμένο και χιλιοεξετασμένο, πλην όμως επανέρχεται στο προσκήνιο, καθώς η τρόικα επιμένει ότι η εφαρμογή του μπορεί να αποφέρει στο Δημόσιο έσοδα της τάξης του 1,5 δισ. ευρώ. Το σχέδιο προβλέπει την πραγματική μεταβίβαση εκτάσεων του Δημοσίου σε νομείς που χρησιμοποιούν για χρόνια την καταπατημένη έκταση ως πρώτη κατοικία! Δικαίωμα εξαγοράς θα έχουν επίσης και οι ανάπηροι ή πολύτεκνοι, καταβάλλοντας στο κράτος το σχετικό τίμημα με πρόσθετες εκπτώσεις από 10% έως και 30%.
7. Την εξέταση όλων των φοροαπαλλαγών από μηδενική βάση, με στόχο να καταργηθούν εκείνες που δεν δικαιολογούνται με κοινωνικά η αναπτυξιακά κριτήρια. Πρόκειται για περισσότερες από 900 φοροαπαλλαγές που απολαμβάνουν σήμερα επιχειρήσεις και φορολογούμενοι και έχουν να κάνουν με έκπτωση για δαπάνες τόκων στεγαστικών δανείων, αμοιβές γιατρών και δικηγόρων, ασφάλιστρα ζωής, ακόμη και για καταναλωτικές δαπάνες.
Το εγχείρημα του υπουργείου Οικονομικών είναι ιδιαίτερα δύσκολο, καθώς από τη μία πλευρά απαιτείται ένα νέο απόλυτα στοχευμένο σύστημα φοροαπαλλαγών και από την άλλη πρέπει πάση θυσία να περιορισθεί η απώλεια στα κρατικά έσοδα που, με το ισχύον σύστημα, προσεγγίζει τα 5 δισ. ευρώ. Ενα σύστημα, το οποίο - άλλωστε - βρίθει στρεβλώσεων, καθώς το μεγαλύτερο όφελος αποκομίζουν τα υψηλά εισοδήματα, που μπορούν και εμφανίζουν υψηλές δαπάνες και αποκομίζουν υψηλότερες εκπτώσεις σε σχέση με το δηλωθέν εισόδημά τους. Στοιχεία της ΓΓΠΣ δείχνουν ότι οι απαλλαγές και τα αφορολόγητα ποσά που απολαμβάνουν οι φορολογούμενοι με εισοδήματα άνω των 75.000 ευρώ υπερβαίνουν κατά μέσο όρο τα 4.000 ευρώ.
Αντίθετα, οι φοροαπαλλαγές που έχουν τα φυσικά πρόσωπα με χαμηλά εισοδήματα έως 20.000 ευρώ είναι μόλις 600 ευρώ κατά μέσο όρο. Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, σχεδόν ένας στους δύο φορολογούμενους που υποβάλλει φορολογική δήλωση χρησιμοποιεί τις φοροαπαλλαγές και εμφανίζει στην εφορία δαπάνες για νοσήλια, ασφάλιστρα, δίδακτρα ή ενοίκια με στόχο να γλιτώσει φόρο. Παρά ταύτα, παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών υποστηρίζουν ότι θα είναι μεγάλο ατόπημα εάν καταργηθούν κάποιες δίκαιες φοροαπαλλαγές προκειμένου να ισοφαριστεί η αδυναμία της κυβέρνησης να περιορίσει τη φοροδιαφυγή.
8. Την εκ βάθρων αναδιοργάνωση των ελεγκτικών υπηρεσιών. Τα μέχρι στιγμής σχέδια για την αναδιοργάνωση του ελεγκτικού μηχανισμού δεν «σηκώθηκαν» ποτέ από το τραπέζι των συζητήσεων, εξαιτίας του φόβου της ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών για διεξαγωγή λευκής απεργίας από την πλευρά των εφοριακών. Χαρακτηριστικότερο ίσως παράδειγμα προβάλλει η μηδέποτε εκτελεσθείσα εντολή του πρόσφατα παραιτηθέντος γενικού γραμματέα του υπουργείου κ. Δ. Γεωργακόπουλου, για μετακίνηση όλων των υπαλλήλων της εφορίας Κορίνθου.
Πράγματι, σε ξαφνική επίσκεψή του στην εφορία της επαρχίας, ο κ. Γεωργακόπουλος έδωσε εντολή να μετακινηθούν άμεσα οι υπάλληλοι προκειμένου να παύσουν οι βλαβερές προσωπικές συναλλαγές που δημιουργούνται συχνά μεταξύ ελεγκτών και ελεγχομένων σε μία μικρή επαρχιακή πόλη. Η εντολή ουδέποτε εκτελέστηκε...
Πηγή Κέρδος
Για τι ίδιο θέμα η Εευθεροτυπία γράφει
Εσπειραν μέτρα, θερίζουν μαύρες τρύπες
Η ΠΤΩΣΗ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ, Η ΑΔΥΝΑΜΙΑ ΕΙΣΠΡΑΞΗΣ ΤΩΝ ΦΟΡΩΝ, Η ΕΚΡΗΞΗ ΤΗΣ ΑΝΕΡΓΙΑΣ ΚΑΙ Η ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΔΟΧΩΝ ΘΑ ΚΟΣΤΙΣΟΥΝ ΣΕ ΑΠΩΛΕΙΕΣ ΚΡΑΤΙΚΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
ΜΕ ΤΟΥΣ ΧΕΙΡΟΤΕΡΟΥΣ οιωνούς ολοκληρώνεται το πρώτο τρίμηνο της φετινής χρονιάς τόσο για τον κρατικό προϋπολογισμό όσο και για τα οικονομικά των ασφαλιστικών ταμείων.
Η δραματική πτώση στην κατανάλωση, τα φοροεισπρακτικά μέτρα, η έξαρση της ανεργίας αλλά και η αδυναμία του υπ. Οικονομικών να εφαρμόσει τις παρεμβάσεις που ψηφίζονται στη Βουλή, ή να προωθήσει μέτρα που εξαγγέλλονται, έχουν συνθέσει εκρηκτικό κοκτέιλ για τα έσοδα.
Στα φορολογικά έσοδα του πρώτου διμήνου καταγράφεται ήδη υστέρηση της τάξεως των 865 εκατ. ευρώ. Και στο υπουργείο Εργασίας έχει χτυπήσει «κόκκινος συναγερμός», καθώς η έκρηξη της ανεργίας αλλά και η μείωση των αποδοχών έχουν υπολογιστεί ότι θα οδηγήσει σε απώλειες εσόδων της τάξεως των 2,5 δισ. ευρώ αν δεν υπάρξει βελτίωση. Και για τον Μάρτιο τα μαντάτα δεν αναμένεται να είναι ευχάριστα, καθώς:
Μετατέθηκε κατά έναν ολόκληρο μήνα η προθεσμία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων για τους επαγγελματίες. Τον Μάρτιο δεν θα εκκαθαριστεί καμία φορολογική δήλωση, ενώ είναι πολύ πιθανό να υπάρξει και νέα παράταση.
Ακόμη δεν έχουν αποσταλεί τα εκκαθαριστικά σημειώματα για την πληρωμή του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας που εκκρεμεί από πέρυσι. Εκκρεμεί ακόμη και η πληρωμή του ΕΤΑΚ, που έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί το 2009. Παρατάθηκε για τέσσερις μήνες η διαδικασία τακτοποίησης των ημιυπαίθριων, κάτι που «φρενάρισε» την προσέλευση στις πολεοδομίες.
Οι προκαταβολές
Η ανεργία εξαπλώνεται, με αποτέλεσμα να περιορίζονται τα έσοδα από την προκαταβολή του φόρου μισθωτών υπηρεσιών.
Η ύφεση κορυφώνεται στο α' τρίμηνο του έτους επηρεάζοντας τα έσοδα από τον ΦΠΑ. Εξαιρετικά μειωμένη (περίπου κατά 20%) είναι και η κατανάλωση καυσίμων λόγω της κρίσης στη Λιβύη, που έφερε νέες αυξήσεις.
Η κυβέρνηση έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα προχωρήσει στη λήψη μέτρων ύψους 1,7 δισεκατομμυρίων ευρώ για να καλύψει τα «ανοίγματα» στον φετινό κρατικό προϋπολογισμό. Ομως ο κίνδυνος ακόμη και αυτό το ποσό να μην αποδεχτεί αρκετό είναι πλέον ορατός, καθώς οι προβλέψεις που έχουν ήδη γίνει αποδεικνύονται εκ των πραγμάτων εξαιρετικά ριψοκίνδυνες:
*Ο βασικός συντελεστής ΦΠΑ που εφαρμόστηκε κατά το φετινό πρώτο τρίμηνο του 2011 (23%) είναι κατά 21% υψηλότερος σε σχέση με τον αντίστοιχο που εφαρμόστηκε στο διάστημα Ιανουαρίου-Μαρτίου 2010. Αντίστοιχα, ο χαμηλός συντελεστής (13%) είναι κατά 44% υψηλότερος. Δεδομένου ότι από τον χαμηλό συντελεστή προέρχεται περίπου το 30% των συνολικών εσόδων από ΦΠΑ με το υπόλοιπο 70% να πηγάζει από τον βασικό συντελεστή, τα έσοδα από τον φόρο προστιθέμενης αξίας του πρώτου τριμήνου θα έπρεπε να είναι τουλάχιστον κατά 25% αυξημένα σε σχέση με τα αντίστοιχα περυσινά. Ακόμη και με τον συνολικό τζίρο της αγοράς να είναι μειωμένος κατά 10%, τα έσοδα έπρεπε να παρουσιάζουν αύξηση τουλάχιστον κατά 15%.
Για το πρώτο δίμηνο οι πληροφορίες κάνουν λόγο για ρυθμό αύξησης της τάξεως του 7-8%, κάτι που σημαίνει ότι υπάρχει σημαντική «διαρροή» εσόδων λόγω φοροδιαφυγής.
*Από την αύξηση των αντικειμενικών αξιών, έχουν προβλεφθεί έσοδα 200 εκατ. ευρώ. Παρά την προς τα κάτω αναθεώρηση του στόχου (στον προϋπολογισμό είχαν εγγραφεί έσοδα 400 εκατ. ευρώ για το 2011), η επίτευξή του κρίνεται αμφίβολη. Πρώτον, διότι το σύνολο των στελεχών της κτηματαγοράς πιέζει ώστε η αύξηση των αντικειμενικών αξιών να συνδυαστεί με μείωση των φορολογικών συντελεστών προκειμένου να μην παγώσει τελείως η κτηματαγορά. Και δεύτερον, διότι η αύξηση των αντικειμενικών αξιών μεσούσης της χρονιάς αποφέρει έσοδα μόνο από τις μεταβιβάσεις ακινήτων που έχουν πέσει στα τάρταρα και όχι από τους φόρους κατοχής ακινήτων (π.χ. ΦΜΑΠ).
*Η μία μετά την άλλη, οι μεγάλες επιχειρήσεις ανακοινώνουν δραματική μείωση εσόδων για τη χρήση του 2010. Πλέον είναι εξαιρετικά αμφίβολη η είσπραξη εσόδων 600 εκατ. ευρώ από τη νέα έκτακτη εισφορά που προβλέπεται από το μνημόνιο και τον κρατικό προϋπολογισμό. Αντίστοιχα, σημαντική κάμψη αναμένεται να καταγραφεί και στα έσοδα από τον φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων. Στον προϋπολογισμό έχει προβλεφθεί υποχώρηση κατά 20% (από τα τρία στα 2,5 δισ. ευρώ), ποσοστό που κρίνεται αρκετά «αισιόδοξο» αν κρίνει κανείς από τα αποτελέσματα που ανακοινώνουν οι μεγάλες εισηγμένες επιχειρήσεις.
*Τα τεκμήρια διαβίωσης έχει σχεδιαστεί να αποδώσουν έσοδα 400 εκατ. ευρώ. Και αυτός ο στόχος κρίνεται επισφαλής, καθώς τα τεκμήρια μπορούν εύκολα να καταπολεμηθούν από τους «έχοντες» με τη βοήθεια των λογιστών τους (π.χ. με την επίκληση εισοδημάτων προηγούμενων ετών), ενώ εξ ορισμού πλήττουν κυρίως αυτούς που δηλώνουν χαμηλά εισοδήματα (και κατά συνέπεια έχουν περιορισμένη φοροδοτική ικανότητα).
* Από την τακτοποίηση αυθαίρετων κτισμάτων, στον προϋπολογισμό έχουν εγγραφεί έσοδα 400 εκατ. ευρώ, ενώ στο αναθεωρημένο μνημόνιο αναφέρεται ότι θα υπάρξει «αύξηση του ειδικού τέλους στα αυθαίρετα κτίσματα κατά 100 εκατ. ευρώ. Το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος διαψεύδει ότι θα υπάρξει τακτοποίηση αυθαιρέτων. Μένει λοιπόν να φανεί αν το ποσό που έχει προϋπολογιστεί θα αντληθεί από τον έλεγχο για τον εντοπισμό των αυθαιρέτων και την επιβολή των προστίμων.
Καθυστερήσεις αναμένονται και από την είσπραξη των προστίμων για την τακτοποίηση των ημιυπαίθριων. Και αυτό διότι με την παράταση στην προθεσμία υποβολής των δηλώσεων για το τέλος Ιουνίου, μετατίθεται για το τέλος Οκτωβρίου και η προθεσμία καταβολής της πρώτης δόσης. Υπενθυμίζεται ότι όσοι έχουν ήδη ενταχθεί στη ρύθμιση υποχρεούνται να πληρώσουν την πρώτη δόση μέχρι τις 28 Απριλίου.
Η μείωση των αποδοχών φέρνει λιγότερους φόρους
Στις φορολογικές δηλώσεις του 2011 θα αποτυπωθεί πρώτη φορά η μείωση των αποδοχών των μισθωτών και των συνταξιούχων.
Μείωση εισοδήματος κατά 10% οδηγεί σε συρρίκνωση του φόρου ακόμη και κατά 20% ή 30%, καθώς ο φορολογούμενος καταλήγει να φορολογείται όχι μόνο για μικρότερο εισόδημα αλλά και με χαμηλότερο φορολογικό συντελεστή.
Μεγαλύτερη θα είναι η ζημιά του κράτους, για όσους εκτός από το μισθό ή τη σύνταξή τους, εμφανίζουν και ένα εισόδημα από άλλη πηγή (π.χ. ενοίκιο). Κι αυτό διότι ακόμη και στην ιδανική περίπτωση που δεν έχει παρατηρηθεί μείωση στο εισόδημα από ενοίκια, θα εφαρμοστεί χαμηλότερος φορολογικός συντελεστής.
Με εισόδημα από δύο πηγές
Ενα παράδειγμα είναι χαρακτηριστικό: Μισθωτός του Δημοσίου υπέστη μείωση κατά 15% στις ετήσιες αποδοχές του και αντί για 30.000 ευρώ το 2010, θα δηλώσει 25.500 ευρώ στη δήλωση του 2011. Ταυτόχρονα εμφάνιζε εισόδημα 10.000 ευρώ από ενοίκια, το οποίο θα παραμείνει σταθερό και φέτος. Για το 2010, εκλήθη να πληρώσει συνολικά 8.000 ευρώ.
Για το 2011, θα καταβάλει 6.380 ευρώ. Δηλαδή, ενώ το εισόδημα υποχωρεί κατά 11,25% (από τα 40.000 στα 35.500 ευρώ) ο φόρος μειώνεται κατά 20,25%, δηλαδή με σχεδόν διπλάσιο ποσοστό.
Πηγή Κέρδος - Δ. Τσουπαρόπουλος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου