Κυριακή 3 Οκτωβρίου 2010

Σε Ιδιώτες Σιδηρόδρομοι, Αεροδρόμια Και Λιμάνια Και ΕΛΤΑ"Αλλα Αργότερα..."













Πωλητήριο στον ΟΣΕ προγραμματίζει να βάλει η κυβέρνηση τον Μάρτιο του 2011 και τα αρμόδια κυβερνητικά στελέχη διατείνονται ότι υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από «σοβαρές ευρωπαϊκές οντότητες» του κλάδου, περιλαμβανομένων των Γαλλικών Σιδηροδρόμων...
Μέχρι τότε, προσθέτουν οι ίδιες πηγές, θα έχει ολοκληρωθεί το πρόγραμμα αναδιάρθρωσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (την οποία αφορά κατ΄ ουσίαν η ιδιωτικοποίηση), δηλαδή θα έχουν κλείσει οι ζημιογόνες γραμμές, θα έχει μειωθεί το προσωπικό, θα έχουν αναληφθεί τα χρέη της από το κράτος και η εταιρεία θα έχει ένα «προφίλ» που θα την καθιστά οριακά κερδοφόρο. Με αυτό το «προφίλ», η κυβέρνηση ευελπιστεί ότι θα υπάρξει ενδιαφέρον για το 49% των μετοχών της και το μάνατζμεντ που θα προσφέρει προς πώληση.

Το Μνημόνιο επιβάλλει στην κυβέρνηση να έχει μετατρέψει την εταιρεία σε κερδοφόρο μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2011, κάτι στο οποίο αποσκοπεί και η ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου τις επόμενες ημέρες.

Το Ελληνικό Δημόσιο θα διατηρήσει την ιδιοκτησία των ακινήτων του ΟΣΕ, τα οποία σκοπεύει να αξιοποιήσει στη συνέχεια μέσω συμβάσεων παραχώρησης. Πρόκειται για σταθμούς, όπως της Αθήνας (σταθμός Λαρίσης) και της Θεσσαλονίκης, με μεγάλο ενδιαφέρον από πλευράς εμπορικής αξιοποίησης, εμπορευματικά κέντρα όπως του Θριασίου και της Πάτρας και άλλα, που σχεδιάζεται να δοθούν σε ιδιώτες με συμβάσεις παραχώρησης για εκμετάλλευση για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Τα έσοδα από την αξιοποίηση αυτών των ακινήτων θα αντισταθμίσουν εν μέρει το μεγάλο βάρος των χρεών του ΟΣΕ, ύψους πάνω από 10 δισ. ευρώ, που αναλαμβάνει το Δημόσιο.

Το Μνημόνιο προβλέπει έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις 1 δισ. ευρώ το 2011 και 3 δισ. ευρώ συνολικά την τριετία 2011-2013 και τα στελέχη της κυβέρνησης διαβεβαιώνουν ότι με τα σχέδια που έχουν δρομολογηθεί ο στόχος θα επιτευχθεί. Παρ΄ όλα αυτά, εκτός από τον ΟΣΕ, οι άλλες ιδιωτικοποιήσεις βρίσκονται ακόμη σε πρώιμο στάδιο, αφού δεν έχουν καν επιλεγεί οι σύμβουλοι.

Οι πρώτοι σύμβουλοι που αναμένεται να προσληφθούν και με τους οποίους τώρα διαπραγματεύεται το υπουργείο Οικονομικών είναι για τη ΔΕΠΑ, για το Αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», για τα περιφερειακά αεροδρόμια, για την παραχώρηση τμημάτων του ψηφιακού φάσματος συχνοτήτων σε ιδιώτες και για την ιδιωτικοποίηση των αμυντικών βιομηχανιών (ΕΑΣ και ΕΛΒΟ).

Για τη ΔΕΠΑ, η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε διαχωρισμό του δικτύου από τις εμπορικές δραστηριότητές της, με στόχο να πουλήσει το 49% και να δώσει το μάνατζμεντ του κομματιού των εμπορικών δραστηριοτήτων. Ακόμη όμως δεν έχει ξεκαθαρίσει τι θα κάνει με την άσκηση του δικαιώματος της ΔΕΗ να αποκτήσει το 30% της ΔΕΠΑ, αν και το πιθανότερο είναι ότι δεν θα το ασκήσει.

Για το «Ελευθέριος Βενιζέλος», αναμένεται να αρχίσουν σύντομα οι διαπραγματεύσεις για την επέκταση της σύμβασης της Ηochtief με το Ελληνικό Δημόσιο. Η παράταση αυτή θα αποφέρει έσοδα στο Ελληνικό Δημόσιο. Δεν έχει εγκαταλειφθεί η ιδέα για εισαγωγή στο Χρηματιστήριο, αλλά δεν θεωρείται σκόπιμη σ΄ αυτήν τη συγκυρία. Για τα μικρότερα περιφερειακά αεροδρόμια, που φτάνουν τα 40 σε αριθμό, τα κυβερνητικά σχέδια προβλέπουν την εκχώρησή τους για εκμετάλλευση από ιδιώτες στα πρότυπα του «Ελευθέριος Βενιζέλος». Με νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών θα μετατραπούν σε εταιρείες, ώστε να καταστεί δυνατή η αξιοποίησή τους με αυτόν τον τρόπο και πιθανότατα θα ομαδοποιηθούν ανά περιοχή (π.χ. όλα τα αεροδρόμια των Κυκλάδων θα γίνουν μια εταιρεία).

Ανάλογα σχέδια υπάρχουν εξάλλου και για τα μικρότερα, περιφερειακά λιμάνια.

Στα άμεσα σχέδια ιδιωτικοποιήσεων περιλαμβάνεται η πώληση του Καζίνου της Πάρνηθας, κάτι που θα συνεισφέρει σημαντικά στη συγκέντρωση των προβλεπόμενων εσόδων του 2011. Τα ακίνητα. Η ακίνητη περιουσία του Δημοσίου, για την οποία ακούγονται συ νεχώς εντυπωσιακά νούμερα ως προς την αξία της, θα αξιοποιηθεί σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, αφού λυθούν πρώτα όλα τα προβλήματα, περιβαλλοντικά, ιδιοκτησιακά και άλλα. Για τον σκοπό αυτόν έχει συσταθεί διυπουργική ομάδα εργασίας. Στον μεσοπρόθεσμο ορίζοντα τοποθετείται επίσης, η ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ. Φέτος, τα ΕΛΤΑ θα είναι κερδοφόρα, κάτι που ενισχύει την αξία τους ενόψει της εισόδου στρατηγικού επενδυτή, ο οποίος θα αποκτήσει έως το 49% των μετοχών των Ταχυδρομείων και το μάνατζμεντ, σύμφωνα με τα κυβερνητικά σχέδια.

5 δισ. ευρώ νέοι φόροι και έκτακτη εισφορά για το 2011

Κομμένο και ραμμένο στα μέτρα του Μνημονίου είναι το προσχέδιο του προϋπολογισμού που καταθέτει η κυβέρνηση στη Βουλή τη Δευτέρα με στόχο τον περιορισμό του ελλείμματος του προϋπολογισμού στα 17 δισ. ευρώ, από 18,6 δισ. ευρώ που αναμένεται να κλείσει φέτος, αν όλα πάνε καλά.

Συνολικά, το προσχέδιο περιλαμβάνει μέτρα 9,2 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 5 δισ. ευρώ είναι νέοι φόροι και επιβαρύνσεις. Η αύξηση του χαμηλού συντελεστή ΦΠΑ (από το 11% στο 12% ή στο 13%) είναι το βασικότερο από αυτά και προβλέπεται να αποφέρει έσοδα 1 δισ. ευρώ (500 εκατ. ευρώ αν η αύξηση του συντελεστή είναι μόνο κατά 1 μονάδα, οπότε και θα συνδυασθεί με άλλο μέτρο). Προβλέπεται, επίσης, η επιβολή έκτακτης εισφοράς στις επιχειρήσεις για την άντληση 600 εκατ. ευρώ, η είσπραξη 800 εκατ. ευρώ από τους ημιυπαίθριους και 500 εκατ. ευρώ από την «τακτοποίηση» αυθαιρέτων και η αύξηση των αντικειμενικών τιμών των ακινήτων που εκτιμάται ότι θα αποδώσει 400 εκατ. ευρώ.

Το προσχέδιο είναι πάντως πιθανό να αλλάξει, αν διαπιστωθεί ότι ο προϋπολογισμός του 2010 κινείται εκτός στόχων και ότι χρειάζονται πρόσθετα μέτρα. Η τρόικα διατηρεί τις επιφυλάξεις της για την επίτευξη των στόχων του 2010 και θα αποφανθεί γι΄ αυτό στην επίσκεψή της στο τέλος του μήνα, ενόψει της τελικής αξιολόγησής της για τη χορήγηση της τρίτης δόσης του δανείου.

Προβλέψεις του ΔΝΤ

Προς το παρόν, το ΔΝΤ διατηρεί τις εκτιμήσεις που είχε και πριν από την επίσκεψη της αντιπροσωπείας του στην Αθήνα, στο πλαίσιο της τρόικας.

Στην έκθεσή του για την παγκόσμια οικονομία την οποία θα παρουσιάσει την ερχόμενη εβδομάδα στην ετήσια σύνοδό του θα αναφέρει, σύμφωνα με πληροφορίες, ότι το έλλειμμα του προϋπολογισμού της Ελλάδας θα είναι 7,9% του ΑΕΠ φέτος και θα υποχωρήσει στο 7,3% του ΑΕΠΑΕΠ οφείλεται στην άνοδο του ονομαστικού ΑΕΠ, λόγω του υψηλού πληθωρισμού)

Σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη, το ΔΝΤ θα εκτιμά ότι φέτος το ΑΕΠ θα υποχωρήσει κατά 4% και το 2011 κατά 2,6%, όπως προβλέπει και το Μνημόνιο. Η ανεργία προβλέπεται στο 11,8% φέτος και εκτινάσσεται στο 14,6% το 2011.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου